Narozena
10. 4. 1964 v Praze
Vzdělání
1982–1988 Vysoká škola umělecko-průmyslová v Praze, ateliér užité malby
1978–1982 Střední umělecko-průmyslová škola v Praze
Žije a pracuje v Praze, kromě malby se věnuje také vitráži.
Její obrazy byly zakoupeny do soukromých sbírek v České republice, Rakousku, Velké Británii a Spojených státech amerických.
Monika Holečková / Zahrada
Kdesi za Děčínem na kopcích je zahrada Moniky
Holečkové. Divizny, lilie, růže, pupalky, astry, begónie, anemonky, rozrazily, chrpy,
kosatce …. všechno to kvete, bují, a v dálce na obzoru v mlžném oparu
hory. Malířka po několikaleté tvůrčí odmlce nachází smysl v přirozené i
rafinované kráse přírody a svými novými pastely a oleji na plátně se přirozeně
a zcela bezděky vrací k motivům, které se objevily na jejím vůbec prvním
veřejném vystoupení v roce 1989 na legendární výstavě nezávislého umění Minulost
a budoucnost ve sklepech
Vinohradské tržnice. Bujná pestrá květena je dnes
zachycená s velkou upřímností, bez potřeby kompoziční stylizace (co jiného
bych měla dnes malovat?) a zároveň vedle esence životnosti je imanentně přítomná
melancholická připomínka večera. Čas popošel. Zahrada ale po zimě každým rokem
vzchází.
Kurátorka výstavy Lucie B. Šiklová
Monika Holečková / Obrazy
Díla publikovaná na těchto internetových stránkách jsou výběrem z malířské tvorby Moniky
Holečkové od počátku 90. let do současnosti. Autorka se zde představuje především jako vytříbená koloristka, která dokáže prostřednictvím barvy postihnout hluboké niterné pocity. Důležitou inspirací byly pro malířku zážitky z cest. Hornaté krajiny, které jsou dominantním motivem její tvorby z 90. let, odrážejí pro autorku zásadní životní zkušenost, kterou pro ni znamenala cesta do asijských velehor, ať již z hlediska osobního, tak z hlediska výtvarného ve vnímání ostrých barev, světelných kontrastů a tvarů. V těchto snových krajinách, ne nepodobných ilustracím bájných příběhů či scénografickým návrhům, se horské štíty objevují i v několika vrstvách nad sebou propojovány důraznými vertikálami. Tvary pohoří a dekorativní vegetace se prostupují s abstraktními formami; akordy žlutých, modrých, růžových, zelenavých barevných tónů vytvářejí vlídnou atmosféru krajin jakéhosi pradávného světa bez lidí, nejde však o krajinu neobydlenou, naopak život ji prostupuje v každé její části. Divák je vtahován pohledem dovnitř stejnou silou, jakou je poutník přitahován tajemnou horou na horizontu a ještě více neznámým světem, který se rozprostírá za ní. Obrazy z období po roce 2004 se více oprošťují od figurativní složky a projevuje se v nich zvýšený zájem o struktury a linie, stále ovšem ve spojení s barvou. Do maleb se promítají zážitky z cest do Itálie, z obrazu světa viděného shora, ze zvonic a věží na roztančenou mozaiku pestrobarevných střech, v kontrastu s pohledem upřeným vzhůru do výšek chrámových kupolí. Intenzívní barevnost pojí modř nebe a moře se zemitými a červenými tóny.
V navazujícím období se malířka stále více soustřeďuje na základní tvary a především na hru s barvou. Razantní velké plochy sytých barev jsou protínány kontrastními pásy a protknuty tenčími linkami odlišné barevnosti, které celek zlyričťují, dodávají mu vnitřní pohyb a současně znejišťují radikálnost výpovědí velkých barevných hmot. Barevné tóny jakoby vyjadřovaly různé emoce a v jejich vzájemném působení může divák vnímat základní pocity lidské existence. Horizontály klidu, vertikály rozhraní, diagonály pohybu, změny a naděje. Harmonie, souznění, láska, rozpory, vztek, smutek, naděje... každý divák může s dílem vést svůj vlastní dialog.
Na nejnovějších obrazech z dubna a května 2009 se projevuje celkové uvolnění v kompozičním řešení i v malířském rukopise. Rozrušují se ostré hranice mezi barevnými pásy, barevné tóny se živelněji prolínají či pozvolna přecházejí jeden v druhý anebo se valí přes sebe v proudu životní energie.
Výtvarný vývoj Moniky Holečkové odráží kontinuální proměny jejího osobitého uměleckého projevu směřujícího postupně ke zjednodušování výrazových forem. Malba je v jejím podání vždy osobním výrazem, plným života a vitality, „ženská“ v plném a dobrém slova smyslu, spjatá se zemí, ale i s nebem, objímající a hřejivá a současně znepokojivá. Hlavním tématem jejích děl je vlastně sám život. S energií a prožitkem tlumočený do obdivuhodně barevně komponovaných skladeb. Touto schopností se Monika Holečková řadí mezi výrazné osobnosti české malby své generace.
Blanka Kubíková
Je to prožitek radostného údivu a přitakání nad krásou a hojností, jež nás obklopují, jichž jsme účastni, aniž bychom si to mnohdy vůbec uvědomili. Ustrnula nad snímky horstev, ústí řek, ostrovů a zálivů z titánské perspektivy, která mate absencí světla a stínu, obvykle nápomocných při tvorbě představy prostoru. Perspektiva z nebes doslova vyvyšuje údolí a snižuje horstva a proměňuje zemský povrch v pestrobarevnou organickou abstrakci. Nová plátna Moniky Holečkové nejsou malířským přepisem Google Maps. Přibližují pocit. Ten se na plátna dostává s neodmyslitelnou malířskou vytříbeností a bohatým senzualistickým kolorismem, podloženými opravdovostí prožitku. Oproti předchozím krajinám, inklinujícím k přímým liniím, abstrahujícím místy téměř ke geometrii, se zde výraz uvolňuje a stává se organičtější. Mušlovité útvary působí jako surrealistická náplava vyvrhnutá na břeh. Oproti předchozí tvorbě je nápadná pestrá barevnost, spojená s radostí hojnosti.
Příklon k zemi je v současném umění zřetelný a jistě není náhoda, že slovo země můžeme nalézt v názvu mnohých jednotlivých děl i celých výstavních projektů a nacházíme je, mnohokrát skloňované, i zde. Je čas. Hojnost se stále děje. Hojnost je cítění původního zdroje života. Zahledět se dovnitř sebe a shledat se živými. Uvědomit si své vědomí. Dívat se odtud ven, na svět v jeho hojnosti projevů života. Vidět je a těšit se. Ne na něco, ale z nich.Monika Holečková (10.4. 1964 v Praze.) žije a tvoří v Praze, studovala Střední uměleckoprůmyslovou školu v Praze (1978 – 1982), absolvovala v ateliéru užité malby na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze (1982 – 1988) a její obrazy jsou zastoupeny v našich i zahraničních soukromých sbírkách.mových kupolí. Intenzívní barevnost pojí modř nebe a moře se zemitými a červenými tóny.
Lucie Šiklová
Monika Holečková / Hojnost
Co je to hojnost?
Hojnost je přetékání.
Hojné jsou prameny.
Žlutý je paprsek hojnosti.
Hoj je bytí v míru a pokoji. Hoj je blahobyt. (Staročesky)
Hojnost je pocit.
Hojnost trvá.Malba Moniky Holečkové je od svých počátků plynulým tokem. Skupiny obrazů na sebe v čase navazují, přecházejí jedna ve druhou, bez pomlky vytrvale plynou dál. Kontinuálním pojítkem mezi nimi je téma země a takřka osobním tématem je propojování dole a nahoře. Monika Holečková formuluje pocit vlastního zážitku pohledu do krajiny, pohledu shora dolů, zhůry, z hory, z věže, zdola nahoru do vysoké klenby, k nebi. Zážitek vnitřně proměňuje v prožitek, promýšlený až ke kraji symbolické roviny. Tam se zastavuje a začíná malovat.
Země, moře, vzduch. Klenba. Plocha. Krajiny na pomezí abstrakce, skrze prožitek velmi osobní a zároveň bytostné. Cudně angažovaný symbolismus na hony daleko od ekologického fanatismu.
Nejnovější proud maleb opět plyne ze starého dobrého zdroje. Bezprostřední inspirační impuls tentokrát pramení ze zážitku nad fotografiemi zemského povrchu z družice. Monika Holečková zprvu na pastelech a v další etapě v olejích hledá a stále přesvědčivěji nachází výraz úžasu nad bohatstvím takových pohledů na Zemi.
This site was created with the Nicepage